Soyuq müharibədən sonra NATO-nun qəbul etdiyi strateji konsepsiyalar

Soyuq müharibə dövründə NATO-nun rolu və məqsədi açıq şəkildə Sovet İttifaqının törətdiyi təhdidin mövcudluğu ilə müəyyən olunurdu. 1990-cı illərin əvvəllərində Varşava Paktı buraxıldı və Sovet İttifaqı dağıldı. Ənənəvi düşmənlərinin yox olması ilə əlaqədar bəzi şərhçilər, NATO-ya olan ehtiyacın da aradan qalxdığına və gələcək müdafiə xərclərinin və silahlı qüvvələrə qoyulan sərmayənin da əsaslı şəkildə azalacağına inanırdılar.
P.S. Soyuq Müharibə dövründə NATO-nun qəbul etdiyi strateji konsepsiyalar barədə isə buraya "klikliyərək"  blogdakı digər yazımızdan  məlumat əldə edə bilərsinizJ
1991-ci ildən etibarən yeni bir dövr başlamışdır. Bir zamanlar NATO-nun güclü rəqibi olan Sovetlər Birliyi dağılmış, Rusiya və digər köhnə rəqibləri NATO-nun tərəfdaşı, hətta bəziləri üzvü olmuşdur. İttifaq üçün bu dövr dialoq və əməkdaşlığın ön plana çıxdığı dövr kimi dəyərləndirilir.  Həmçinin bu dövrdə məlum təhdid və risklərin böyük ölçüdə azalması, bununla yanaşı isə  qeyri-müəyyən bir  mühitinin yaranmısı, bu mühitin  beynəlxalq təhlükəsizliyi təsiri altına alma xüsusiyyətləri özünü göstərirdi. Artıq beynəlxalq cəmiyyəti yaxından maraqlandıran asimmetrik təhdidlər, terrorizm, kütləvi qırğın silahlarının dövlət xarici güclərin əlinə keçmə riski, gedərək artan qeyri-qanuni miqrasiya və insan qaçaqmalçılığı, narkotik qaçaqçılığı, tükənən su və enerji qaynaqlarının paylanması və nəzarəti,  açıq dənizlərdə nəqliyyatın təhlükəsizliyi, iqlim və ətraf problemlər kimi kompleks mövzular ittifaqın gündəmini işğal etməyə başlamışdır. Belə mühitin formalaşdığı bir zamanda  1990-ci ilin 5-6 iyul tarixlərində  London sammiti keçirilmişdir ki, bu sammitdə NATO və Varşava Paktı üzvlərinin bir-birlərini düşmən kimi görmədiklərinə dair  Bəyannamə imzalandı. Eləcə də, NATO strategiyasında köklü dəyişikliklərin edilməsi ilə bağlı qərar qəbul edildi. London Bəyannaməsində  Orta və Şərq Avropanın yeni demokratikləşən ölkələrinin Avropanın siyasi quruluşunun əhəmiyyətli bir hissəsi olduqları, Avropa təhlükəsizliyin “bölünməzliyi”,  NATO-nun Avropanın bütün dövlətləri ilə əməkdaşlıq edərək qitədə daimi  sülhə nail olmaq cəhdləri vurğulanırdı. Həmçinin London Bəyannaməsində  nəzərdə tutulan Avropa, əməkdaşlığa  söykənən Avropa kimi qiymətləndirilir. Həmçinin, Soyuq müharibənin bitməsi ilə artıq NATO-nun şərqə doğru genişlənməsi məsələsini gündəmə gətirmək nöqteyi nəzərində Avro-Atlantika təhlükəsizlik anlayışı işlədilmiş oldu. Bildiyimiz kimi, 1949-cu il Vaşinqton müqaviləsində  Avro-Atlantik təhlükəsizlik anlayışı deyil, Şimali Atlantika təhlükəsizlik anlayışı işlədilmişdi.



Roma sammiti və 1991-ci il  strateji konsepsiyası: London sammitindən 16 ay sonra, yəni 1991-ci ilin 7-8 noyabr tarixlərində NATO üzvü olan ölkələrin dövlət və hökumət başçıları Romada toplanaraq  NATO-nun Yeni Strateji konsepsiyasını təsdiqlədilər. Roma Bəyannaməsində NATO-nun Orta və Şərqi Avropa ölkələri ilə yeni qurulan əməkdaşlığı və eləcə də  Avropanın  gələcək təhlükəsizliyi ilə bağlı  olaraq izləyəcəyi siyasət, yerinə gətirəcəyi vəzifələr öz əksini tapmışdır. 1991-ci il  Strateji Konsepsiyası daha əvvəlki strateji sənədlərdən bir çox cəhətlərinə görə fərqlənirdi. Birincisi o idi ki, heç bir dövlət ilə qarşıdurma ehtiva etməyən ictimaiyyətə açıq sənəd idi. İkincisi isə,  əsas məqsəd kimi bir tərəfdən ittifaq üzvlərinin təhlükəsizliyini kollektiv müdafiə yolu ilə  qorumağı, digər tərəfdən isə keçmiş rəqiblərlə əməkdaşlıq münasibətləri çərçivəsində  Avropada təhlükəsizliyi inkişaf etdirərək yaymağı hədəfləyirdi. Həmçinin, yeni strateji konsepsiyada  Mərkəzi və Şərqi Avropa ölkələrinin bir sıra təhdidlərlə üz-üzə olduqları, bu təhdidlərin meydana gətirəcəyi böhranlı vəziyyətlərin silahlı qarşıdurmalara çevriləcəyi göstərilmişdir.  Bu təhdidlər belə sıralanmışdır:

  • Etnik münaqişələr
  • Dövlətlərin  sərhəd xəttlərindəki anlaşmazlıqları
  •  Din və məzhəb qarşıdurmaları
  •  Kütləvi qırğın silahlarının yayılması
  • Terrorizm
  • Təxribat
  • Narkotik ticarət

Həmçinin konsepsiyada nəzərdə tutulur ki,  sülhü və beynəlxalq təhlükəsizliyi qorumaq üçün NATO bu təhdidləri dialoq və əməkdaşlıq çərçivəsində  həll edə bilmədiyi  təqdirdə müdaxilə yolu ilə - hərbi güc vasitəsilə  aradan qaldırmalıdır. NATO-nun təhlükəsizlik funksiyasında isə  hər hansı bir dəyişiklik olmamışdır. Yəni “üzv ölkələrin təhlükəsizliyinə  və ərazi bütövlüyünə təminat verilməsi” prinsipi öz etibarlılığını qoruyub saxlayırdı. Ancaq yeni strateji mühitdə NATO-nun sabitlik və təhlükəsizlik məsələlərinə yanaşması daha geniş bir çərçivə qazanmışdır. Beləki, yeni strateji konsepsiyası təhlükəsizliyin  müdafiə qədər siyasi, iqtisadi, ictimai və ekoloji faktorlara də söykəndiyini  qəbul etdi. Konsepsiyada ittifaqın yeni strategiyasının bir-birini dəstəkləyən və  tamamlayan üç ünsürə söykəndiyi də öz əksini tapmışdır. Üç ünsür dedikdə isə  dialoq, əməkdaşlıq və birgə müdafiə nəzərdə tutulur. Burada güdülən əsas məqsəd Avropada və dünyada sabitliyi təmin etmək üçün geniş bir təhlükəsizlik anlayışı çərçivəsində əməkdaşlıq və dialoqu ön plana çıxartmaq olmuşdur.
Bu hədəflərə çatmaq üçün ittifaqın hərbi qüvvəsi əhəmiyyətli  faktor olaraq qalırdı. Ancaq dəyişən təhlükəsizlik şəraitinə uyğun olaraq  NATO qüvvələrində bir sıra dəyişiklik edilməsi nəzərdə tutuldu. Hərbi qüvvələrin həcmi  soyuq müharibə dövründən daha kiçik olacaq, hazırlıq səviyəsi  daha aşağı səviyyədə tutulacaq, ancaq yüksək hərəkətlilik və atəş gücünə sahib olacaqdı. Yeni Strateji Konsepsiyaya uyğun olaraq yenidən təşkil ediləcək hərbi qüvvələr  üç qrupa bölünürdü: Cəld reaksiya qüvvələri, əsas müdafiə qüvvələri və gücləndirilmiş qüvvələr. NATO-ya daxil ölkələrin müdafiə sisteminin milliyyətçi təsirlərdən uzaq tutulması üçün hərbi qüvvələrin çox millətli meyarlara əsaslanmasına da diqqət yetirilirdi.  
Roma sammitində eləcə də, müttəfiq liderlər sülh və əməkdaşlığa dair bəyannamə də verdilər. Bu bəyannamə özündə Mərkəzi və Şərq Avropa ölkələri ilə inkişaf edən əməkdaşlıq kontekstində NATO-nun gələcək vəzifələrini ehtiva edirdi. Bəyannaməyə görə, İttifaq Mərkəzi və Şərqi Avropa ölkələrində keçiriləcək islahatlarla əlaqədar atılan addımları dəstəkləyəcək, bu ölkələrə çətin keçid dövrü ilə əlaqədar planlar təklif edəcək,  üzv dövlətlər öz  siyasi, iqtisadi və elmi mövzulardakı təcrübələrini təqdim edəcəklər. Bu məqsədlərə nail olmaq üçün isə Şimali Atlantika Əməkdaşlıq Şurası(ŞAƏŞ) quruldu. 16 NATO üzvü ilə bərabər  altı Orta və Şərqi Avropa ölkəsi və üç Baltik dövlətin iştirakı ilə qurulan ŞƏAŞ-nın əsas məqsədi üzvlər arasında təşkilati əlaqələri gücləndirmək və təhlükəsizlik sahəsində əməkdaşlığı inkişaf etdirmək olmuşdur. ŞƏAŞ Soyuq müharibənin həm fiziki, həm də zehni qalıqlarını  yox etmək üçün yaradılmışdır. ŞƏAŞ illik olaraq hazırlanan iş planlarına əsasən öz fəaliyyətini həyata keçirirdi, 1995-ci ildən sonra isə iki illik planlar hazırlandı.

Vaşinqton sammiti və 1999-cu il strateji konsepsiyası: 50-ci ildönümünü qeyd etmək və 21-ci əsr vizyonunu ortaya qoymaq üçün toplanan, XX əsrin son NATO Dövlət və Hökumət Başçıları Sammiti 23-25 aprel 1999-cu ildə Vaşinqtonda keçirilmişdir. Bu sammit İttifaqın Soyuq müharibə keçmişi ilə qloballaşan dünyadakı funksiyaları arasına bir sərhəd xətti çəkməsi baxımından NATO tarixinin ən əhəmiyyətli sammiti olmuşdur. Əsas gündəliyi Kosovo Böhranı və uzun müddətdirki müzakirə edilən Yeni Strateji Konsepsiya olan sammitdə üç əhəmiyyətli sənəd qəbul olundu: Yeni Strateji Konsepsiyası, Kosovo Bəyannaməsi və Vaşinqton Bəyannaməsi.

NATO Soyuq Müharibə sonrasında dəyişən şərtlərlə ayaqlaşaraq 1991-ci il Roma sammitində Strateji Konsepsiya qəbul etmişdir. Ancaq gedərək artan yeni geostrateji reallığın gerisində qalan bu konsepsiya, 1999-ci ildə  Vaşinqton keçirilən sammitində yenilənmişdir. Müttəfiqlər demokratiya, insan hüquqları və hüquqi dövlətə bağlılıqlarını ifadə etmiş və son əlli ildə dünyada meydana gələn böyük dəyişikliklərə baxmayaraq dəyərlərinin və təhlükəsizlik maraqlarının dəyişməyəcəyini vurğuladılar. 
XXI əsrdə NATO-nun yeri və rolunu müəyyənləşdirən yeni strateji konsepsiyada NATO-nun əsas məqsədləri, öhdəlikləri, strateji perspektivləri, həmçinin onun gələcəkdə siyasi və hərbi inkişaf strategiyası dəqiq müəyyənləşdirilmişdi. Həmçinin,  yeni konsepsiya NATO-nun  Şərqə doğru genişlənməsinin əsasını qoydu. Konsepsiyanın əsas məqsədi kimi NATO-nun bir neçə mərhələdə  Mərkəzi və Şərqi Avropa ölkələrini öz sıralarına daxil etməsi istiqamətində islahatların həyata  keçirilməsi göstərilirdi. “Millətlərarası çevik qüvvələr” adlı yeni strateji konsepsiya ilə alyansın fəaliyyət dairəsini coğrafi cəhətdən genişləndirilməsi nəzərdə tutulurdu. NATO-nun yeni missiyası çərçivəsində ilk dəfə olaraq  “ittifaq xarici” müdaxilə anlayışı ortaya qoyuldu. Bu yeniliyə  görə NATO-nun vəzifəsi yalnız üzv ölkələrin təhlükəsizliyinin müdafiəsi ilə məhdudlaşmır,  lazım olduğu təqdirdə ittifaq xaricindəki  regional və etnik qarşıdurmalara da müdaxilə edə biləcəkdi. Bu çərçivədə münaqişələrin idarə edilməsi və sülh qoruma əməliyyatlarına daha çox diqqət yetirmək  qərara alındı. Beləcə yeni missiya ilə “birgə müdafiə sistemi”ndən “birgə təhlükəsizlik sistemi”nə keçən NATO, Avropa yönümlü təhlükəsizlik anlayışından uzaqlaşaraq qlobal miqyasda təhlükəsizlik missiyasını mənimsədi. Bu konsepsiya  əsasən Balkanlardakı hadisələrlə əlaqədar qəbul edilmişdi və NATO üzvü olmayan Serbiyaya qarşı güc tətbiq etmək üçün hüquqi əsas yaradırdı.
Vaşinqton Zirvəsinin ən əhəmiyyətli müzakirə olunan mövzularından biri də  NATO  dəyərlərinə zidd olaraq  görülən Kosovo Böhranı idi. 1991-ci ildə Avropadakı münaqişələrin  qarşısının alınmasında BMT ilə əməkdaşlıq edəcəyi istiqamətində qərar alan NATO, Kosovaya müdaxilə zamanı bu qərarı yox saydı.  BMT-nin sülhü yaratma missiyasının  müvəffəqiyyətsiz olması, BMT və NATO-nun ikitərəfli qərar qəbul etmə prosesinin  hərbi müdaxilələri gecikdirməsi və eləcə də  Kosovaya müdaxilə edilməsi qərarına  Çin və Rusiya vetosu görə qərar qəbul edilə bilməmişdir. 1998-ci ilin noyabrında keçirilən NATO Parlament Asambleyasında Kosovaya müdaxilə üçün BMT TŞ qərarına ehtiyac duyulmadığı barədə qərar qəbul edilmişdir. Bu mənada Kosovo Böhranı  NATO baxımından bir dönüş nöqtəsi oldu. Avropada təhlükəsizlik və müdafiə məsələlərini  yenidən qiymətləndirməyi gündəmə gətirən böhran, “ittifaq xarici” anlayışının ilk dəfə olaraq NATO-nun Yeni Strateji Konsepsiyasına daxil edilməsinə səbəb oldu. NATO-nun Kosovaya müdaxiləsini qanuniləşdirən bu konsepsiya, bəzi tədqiqatçılar tərəfindən “milli suverenlik” prinsipinin  pozulması kimi qiymətləndirildi. Həmçinin yeni strateji konsepsiyada aşağıdakı məsələlər xüsusilə vurğulanmışdır:
  •  NATO yeni demokratik dövlətləri ehtiva edəcək şəkildə genişlənməyə davam edəcək;
  • Müharibələrin yaranmasına səbəb olmayacaq  şəkildə “Münaqişələrin qarşısının alınması”nı  inkişaf etdirəcək;
  • Şimali Amerika və Avropa təhlükəsizlik sistemlərinin gələcəkdə də  bir-birindən ayrı təsəvvür edilməyəcək;
  • Tərksilah fəaliyyətlərinə davam ediləcək və kütləvi qırğın silahlarının yayılmasının qarşısı alınacaq;
  • BMT Nizamnaməsində qeyd olunan prinsiplərin həyata keçirilməsinə nəzarət etməyə davam edəcək, bu məqsədlə də ATƏT  və Aİ ilə yaxın əməkdaşlıq əlaqələrini  inkişaf etdirəcək;
  • İnsan hüquqlarının qorunması, terrorla və mütəşəkkil cinayətkarlıqla  mübarizəyə  eyni qətiyyətlə davam edəcək
Həmçinin ABŞ irqi ayrı-seçkilik, kütləvi qırğın silahları, beynəlxalq terror və narkotik qaçaqçılığı kimi problemləri NATO Strateji Konsepsiyasına daxil edərək, qlobal məsələlərin NATO vasitəsilə həyata keçirilməsini nəzərdə tuturdu. Beləcə Vaşinqton sammitində qəbul edilən yeni strateji konsepsiyada kollektiv təhlükəsizlik və “ittifaq xarici” prinsiplər çərçivəsində, qlobal miqyasda yeni missiyalar qazanan NATO yavaş-yavaş BMT-nin hərbi qanadına çevrildi. 
11 Sentyabr hadisələrindən sonra isə terrorizm təhdidi və kütləvi qırğın silahları kimi məslələr ön plana  çıxmış oldu.  NATO-nun  həm ittifaq daxili, həm də ittifaq xarici ərazilərdə təhlükəsizlik sistemini qoruma ehtiyacı ortaya çıxdı. Digər tərəfdən isə dünya düzənindəki dəyişikliklər, yeni yaranmış təhdidlər ilə birlikdə NATO konsepsiyasının da  yenilənməsi fikri
ortalığa çıxdı. Həmçinin , 1999-cu il konsepsiyasında əsas məqsəd kimi NATO-nun Şərqə doğru genişlənməsi göstərilmişdir ki, bu məqsədə də nail olundu: keçən 10 il ərzində NATO üzvlərinin sayı 16-dan 28-ə çatmışdır.  2009-cu ilin 3-4 aprelində Strasburqda  keçirilən NATO dövlət və hökümət başçılarının sammitində belə bir qərar qəbul olundu ki, ekspertlərdən ibarət qrup yaradılsın və bu qrup NATO-nun yeni təhlükəsizlik şəraitinə uyğun gələn yeni strateji konsepsiyasını hazırlasın. ABŞ keçmiş dövlət katibi Madeleine Albright rəhbərliyi ilə ekspertlər qrupu yaradıldı ki, bu qrup da yeni konsepsiyanın mətnini hazırladılar. 2010-cu ilin  17 mayında “NATO 2020:təhlillər və tövsiyələr” adlı təklif sənədi  NATO Baş Katibliynə təqdim olundu. Həmin dövrdə bir çoxları elə fikirləşirdi ki, bu təklif sənədinin məzmunu  ilə yeni strateji konsepsiya eyni olacaq. Ancaq noyabrda qəbul olunan yeni konsepsiya kifayət qədər bu təklif sənədindən fərqləndi.

Lissabon sammiti və 2010-cu il strateji konsepsiyası: 19-20 noyabr tarixlərində keçirilən Lissabon sammitində qəbul olunan yeni strateji konsepsiyasında  NATO-nun gələcək  on il üçün  nələr etməsi lazım olduğu açıq və aydın  şəkildə  bəyan edildi.


38 maddədən ibarət yeni konsepsiyanın fundamental vəzifə və prinsiplər başlıqlı ilk bölməsində  1)üzv ölkələrin müstəqillik və təhlükəsizliyinin qorunmasının  hər zaman etibarlı olacağı; 2) İttifaq üzvlərinin müdafiəsi üçün lazımlı olan kollektiv müdafiə; 3)münaqişəli vəziyyətlərin idarə edilməsi və  əməkdaşlıq çərçivəsində üzv ölkələrin təhlükəsizliklərinə təminat verilməsi kimi  üç təməl prinsipin  NATO tərəfindən  yerinə yetirilməsinə davam edəcəyi qətiyyətlə vurğulandı.  Yeni konsepsiyada vurğulanan ən əhəmiyyətli məsələlər biri  bu idi ki,  beynəlxalq cəmiyyətin səylərinin bir hissəsi olaraq NATO-nun böhranlı vəziyyətlərin idarə edilməsindəki rolu daha da artdırılacaq. Avro-Atlantika bölgəsi daxilində və xaricində  NATO digər aktorlarla birlikdə hərəkət edərək siyasi, vətəndaş və hərbi münaqişələri  öz vasitələrindən effektiv  istifadə edərək həll etməlidir.  Digər konsepsiyalarda göstərilən bi sıra əsas məsələlər yenilənmiş formatda yeni strateji konsepsiyada öz əksini tapmışdır. Bunlardan biri də birgə müdafiə prinsipidir. Birgə müdafiə prinsipi(NATO üzvlərindən birinə hücum digərlərinə hücum kimi qiymətləndirilir) Vaşinqton müqaviləsinin 5-ci maddəsində əks olunmuşdur ki, bu da NATO mövcudluğunun təməl maddələrindir. Yeni strateji konsepsiyada isə hücumla hədələmə prinsipi də hücum anlayışna daxil edilmişdir.  Türkiyə ilə İsrail arasında baş vermiş “Mavi Mərmərə” böhranında NATO-nun bu maddəyə nə qədər riayət etdiyi  sual altına alınmışdır. Burada NATO üzvü olan bir ölkəyə NATO üzvü olmayan ölkənin faktiki hücumu baş vermişdi. Lakin Türkiyə İsrail arasında proseslərin tənzimlənməsini NATO deyildə, ABŞ öz üzərinə götürdü.
Təhlükəsizlik mühiti başlıqlı ikinci bölmədə, hal-hazırda Avro-Atlantik regionda sülhün hakim olduğu və NATO-a  istiqamətli şərti hücum ehtimalının aşağı olduğu ifadə edilmişdir. Bununla birlikdə şərti hücumların göz ardı edilmədiyi, xüsusilə ballistik raketlərin yayılmasının NATO bölgəsi üçün ciddi bir təhdid olduğunu vurğulanmışdır. Nüvə silahların, digər kütləvi qırğın silahlarının yayılmasının qlobal sülh və rifah üçün ciddi təhlükəyə səbəb olduğu, terrorizmin NATO ölkələrinin vətəndaşlarının təhlükəsizliyi, geniş mənada isə beynəlxalq sabitlik və rifah üçün birbaşa bir təhdid olduğu vurğulanmışdır.
Müdafiə və yayındırma  başlıqlı üçüncü bölmədə İttifaqın heç bir ölkəni düşmən olaraq görmədiyi, ancaq hər hansı bir üzvün təhlükəsizliyi təhdid edildiyində, NATO-nun öz vəzifəsini yerinə yetirəcəyi vurğulanmışdır.  Nüvə potensialın ətrafında formalaşan yayındırmanın isə  NATO strategiyasının təməl element olduğu qeyd edilmişdir. Xüsusilə Avropada, nüvə silahlarının azaldılması məsələsində Almaniyanın tələbləri, Fransa ilə İngiltərənin etirazı ilə qarşılaşdı. Nəticədə isə “NATO-nun nüvə silahlarına qarşı olduğu, ancaq dünyada nüvə silahları var olduğu müddətdə NATO-nun nüvə gücü kimi qalmağa davam edəcəyi” ifadəsi qəbul edildi.
Münaqişəli vəziyyətlərin idarə edilməsi vasitəsi ilə təhlükəsizlik başlıqlı bölmədə isə  NATO-nun sərhədləri xaricində baş verən münaqişə və qarşıdurmaların, İttifaq üçün birbaşa  təhdid meydana gətirdiyi, bu səbəblə NATO-nun münaqişələrin qarşısının alınması və idarə edilməsi məqsədiylə üzərinə düşəni edəcəyi ifadə edilmişdir. Əfqanıstan və Balkanlardakı əməliyyatlar  münaqişələrin idarə edilməsində beynəlxalq əməkdaşlığın əhəmiyyətini ortaya qoymuşdur.
Əməkdaşlıq vasitəsilə beynəlxalq təhlükəsizliyi inkişaf etdirmə başlıqlı bölmədə NATO-nun qapılarının sonuna qədər ittifaqın dəyərlərini bölüşən, üzvlük statusunun tələblərinə cavab verən  öhdəlik və vəzifələri yerinə yetirən  bütün Avropanın demokratik dövlətlərinə  açıq olduğu vurğulanmışdır. NATO-nun beynəlxalq təhlükəsizlik istəyi daşıyan bütün təşkilat və dövlətlərlə siyasi dialoq və əməkdaşlığını  inkişaf etdirəcəyi, ortaq təhlükəsizlik maraqları mövzusunda bütün dost dövlətlərlə əməkdaşlıq edəcəyi ifadə edilmişdir. NATO-nun  BMT və Aİ ilə fəaliyyət istiqamətlərinə də xüsusi diqqət yetirilib. Əgər “NATO:2020” sənədinə baxsaq orada ayrı-ayrılıqda  NATO-nun BMT, Aİ, ATƏT ilə əlaqələrinə dair başlıqlar var. Yeni konsepsiyada isə ATƏT çərçivəsində təhlükəsizlik mühiti barəsində  xüsusi qeyd yoxdur. Bunun səbəbi isə əsasən Avro-Atlantika təhlükəsizlik məkanında ATƏT-in təhlükəsizlik proseslərində malik olduğu təsir imkanlarının zəifləməsidir. Eyni zamanda “NATO:2020” sənədində NATO-nun Şanxay Əməkdaşlıq Təşkilatı və KTMT ilə əməkdaşlığın qurulması da öz əksini tapmışdır ki, bu təklif yeni strateji konsepsiya öz əksini tapmadı. NATO-BMT arasında imzalanmış 2008-ci il bəyannaməsində əməkdaşlıq prinsipləri öz əksini tapır. Burada NATO və BMT-nin təhlükəsizlik sferasında təməl məqsədlərinin eyni olduğu vurğulanır. Yeni konsepsiyada da NATO növbəti 10 il üçün bu sahədə BMT ilə əməkdaşlığını artırmağı məqsəd kimi qarşısına qoyub. NATO-Aİ əməkdaşlığında  “qarşılıqlı açıqlıq, şəffaflıq və tamamlayıcılıq” prinsipləri ön plana şəkildi.  Aİ üzvü olmayan NATO ölkələrinin   Avropa-Atlantika bölgəsinin təhlükəsizliyinə çox önəmli töhfə verdikləri də xüsusi vurğulanıb.
Strateji konsepsiyada NATO-Rusiya əlaqələrinə də xüsusi diqqət yetirilmişdir. 1997-ci il Madrid sammitində NATO-nun Şərqə doğru genişlənməsinin 1-ci mərhələsində Polşa,Macarıstan,Çexiya NATO üzvünə çevriləndə, Rusiyanın faktiki təzyiqlərini neytrallaşdırmaq məqsədilə NATO-Rusiya arasında təməl akt imzalandı. Yeni konsepsiya ilə  NATO Rusiya əlaqələrində yeni mərhələ başlamış oldu. NATO Lissabon sammitinə Rusiyanı da dəvət etmiş, konsepsiyanın qəbul olunması prosesində iştirak etmişdir. NATO Rusiyanı potensial təhlükə mənbəyi kimi deyil, potensial tərəfdaş kimi görməyə çalışır. Hətta  “NATO Rusiya üçün təhlükə kəsb etmir” ifadəsi də yeni konsepsiyada əks olunub. Həmçinin qeyd edilib ki, “ bunun müqabilində isə NATO Rusiya tərəfindən gerçək tərəfdaşlıq görmək istəyir”.
XXI  əsr üçün İttifaq başlıqlı son bölmədə isə  NATO-nun  fərdi azadlıq, demokratiya, insan hüquqları və hüquqi  dövlət kimi dəyərlərə söykənməsi, üzvlərinin azadlıq və təhlükəsizliyini qorumağın əsas məqsəd olması  və bu yönlərdə  ittifaqın müvəffəqiyyətlə inkişaf etdiyi qeyd edilmişdir.                                                                                                                                  

posted under |

0 yorum:

Yorum Gönder

Sonraki Kayıt Önceki Kayıt Ana Sayfa
    English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

    Pages

lesfillesdesgrands 2015 ©. Blogger tarafından desteklenmektedir.

    ...

    ...

Recent Comments